I media

PRESSMEDDELANDE: Bättre balans mellan alternativen inom hemtjänsten

De som är berättigade till hemtjänst men inte vill eller kan välja hemtjänstutförare fördelas i turordning mellan de olika utförarna i Österåker. Dagens ickevalsalternativ medför att den kommunala hemtjänsten tilldelas vart sjunde eller åttonde av dem som bedöms vara i behov av stöd. Med ytterligare aktörer skulle fördelningen bli ännu mer ojämn.

Därför föreslår Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Österåker en rad förändringar genom en motion till kommunfullmäktige:

• Valfrihet är en viktigt, men konkurrens måste ske på lika villkor och därför vill vi se en bättre balans mellan de olika alternativen inom hemtjänsten. Vill att den kommunala hemtjänsten har hälften av alla uppdrag, och tilldelas alla uppdrag om man inte aktivt väljer någon annan utförare, säger Marie Ende i en kommentar.
  • Den kommunala verksamheten ska kunna erbjuda tjänster ifall någon privat utförare inte längre kan eller vill bedriva verksamhet samt ger kommunen valet att säga upp ett dåligt avtal, därför är vår motion viktig, säger Marie Ende.
  • Den kommunala hemtjänsten är viktig för att säkerställa att kommunen kan erbjuda de tjänster som efterfrågas och behövs där privata aktörer inte kan, därför är den här frågan central, säger Aline Österlind.

Hur fördelningen av ”ickeval” görs är upp till kommunen att besluta, vissa kommuner har olika sorters turordning likt Österåker, och vissa kommuner har hemtjänst i egen regi som enda ickevalsalternativet.

För mer information kontakta:

Marie Ende, ledamot i kommunfullmäktige, S
070-21 80  706