Österåker i botten i arbetet med djurvänlighet

Vänsterpartiet i Österåker frågar i en interpellation varför Österåkers Kommun hamnar bland den absoluta botten i Djurens Rätts undersökning när det gäller att ta djurvänliga beslut. Österåkers placering är plats 236 av 240 kommuner.
Djurens Rätts undersökning Djurvänlig kommun är den enda i sitt slag. Undersökningen bygger på kommunernas egna uppgifter om satsningar på bl. a. minskad köttkonsumtion och djurskyddskrav vid upphandling. För att nå en topplacering krävs både seriösa satsningar på att utöka andelen växtbaserad mat och högt ställda djurskyddskrav vid upphandling. Bland frågorna finns om kommunen ställer djurskyddskrav som går längre än djurskyddslagstiftning.
Resultatet visar att över 80 procent av kommunerna som deltagit i Djurens Rätts stora undersökning har minskat på andelen kött i befintliga rätter under det senaste året. Det framgår också att åtta av tio barn har en vegetarisk rätt att välja på varje dag i grundskolan, medan bara var fjärde kommun serverar vegetariskt till barn i förskolan utan förbeställning.
Djurvänlighet är en hållbar och klimatsmart strategi som dessutom är bra för kommuninvånarnas hälsa och gynnar en mer rättvis livsmedelsproduktion. Forskning visar att de djur vi håller som boskap är minst lika empatiska och smarta som våra vanligaste sällskapsdjur.
Vänsterpartiet i Österåker tycker att arbetet med djurvänlighet måste vara en självklar del av kommunens hållbarhetsarbete. Vi hade gärna sett att Österåker istället toppade Djurens Rätts lista.