Arbete

Första maj-hälsning

Årets första maj-firande är, minst sagt, mycket olikt det traditionella firandet av denna dag. Bilden av fladdrande fanor, människor som tågar och ljudet från talare och orkestrar får vi idag skapa själva. Det innebär inte att betydelsen av dagen är mindre – att benämna vårt samhälles utmaningar och visa på orättvisor är lika viktigt idag som vid alla andra första maj-manifestationer.

En yrkesgrupp som just precis nu, idag, behöver få sin arbetssituation belyst är vårdpersonalen. Om jag förstått rätt har applåderna för deras insatser haft betydelse, man har känt sig stärkt och uppskattad vilket naturligtvis är viktigt. Men corona-epidemin kommer att ha ett slut, verksamheter kommer att vara tillbaka på normal nivå, applåderna kommer att tystna. Det är då det blir uppenbart att personer inom vårdyrken är underbetalda. Vi måste kräva att deras viktiga arbete också blir synliggjort i deras löner.

Den kris som följer i coronaepidemins spår kommer att innebära en högre arbetslöshet, förmodligen också en högre långtidsarbetslöshet. Människor kommer i ökad grad att möta ekonomiska svårigheter och behöva känna oro för hur man ska klara sitt uppehälle. Precis just då presenterar regeringen att en utredning ska tillsättas med syfte att utreda formerna fri hyressättning i nyproducerade lägenheter. Målet är att detta ska ske 2022. Vänsterpartiet har sedan länge krävt att lägenheter med hyresrätt ska prioriteras vid nybyggnation och att omvandlingen från hyresrätter till bostadsrätter ska frysas. Men nybyggda hyresrätter måste ha hyror som är rimliga och som är möjliga även för människor med en lägre inkomst att betala. Det är inte de betalningsstarka hushållen man behöver bygga för – precis det som sker i Österåker just nu!

En annan utredning med stor aktualitet är den som regeringen mottog den 27:e april där Björn Åstrand utrett frågan om en mer likvärdig skola. Han konstaterar att skolsegrationen ökar och kopplar det bl a till det fria skolvalet. Skolverket har tidigare pekat på riskerna för en ökad ojämlikhet mellan fria och kommunala skolor beroende på de fria skolornas möjlighet att tacka nej till elever i behov av särskilt stöd medan kommunala skolor – självklart! – tar emot alla elever. Det kommer att behöva byggas fler skolor i Österåker framöver och det är tydligt att alliansen kommer att satsa på privata utförare. En viss tondövhet måste nog till för att fortsätta sjunga de privata utövarnas lov…vi kommer att arbeta för att de planerade skolorna ska drivas i kommunal regi.

I de program för aktiviteter vi skickar ut varje termin, avspeglas ofta de frågor vi vill driva lokalt i kommunen. Det handlar om klimatet, om feminism, om djurrätt och om demokratifrågor. Frågan om djurrätt är nära sammankopplad med klimatfrågan. Den industriella produktionen av kött skapar inte bara stora avtryck på klimatet utan är också etisk fråga. Det lidande livsmedelsproducerande djur utsätts för är ofta fruktansvärt. I ett utvecklat samhälle ska inga levande varelser, varken människor eller djur, utsättas för en behandling präglad av bristande skydd eller smärta. I de kanaler som står till buds vill vi arbeta för att djurrätt och kopplingen till klimatfrågan får en given plats i skolornas SO-undervisning.

I arbetet för ett jämställt samhälle och mot våld behöver alla delta. Genom att reflektera över den egna rollen kan män och kvinnor möta ungdomar med värderingar som ifrågasätter patriarkala mönster och machokulturen. Här har skolan ett ansvar, delat med andra samhällsinstitutioner. Vi vill utbilda människor i den kommunala administrationen, lärare och äldre elever i frågor som handlar om roller och mönster som hindrar framväxten av jämlikhet.

En annan aspekt av kvinnors situation i samhället avspeglas

Den tid vi lever i just nu kommer att beskrivas i historieböckerna framöver, frågan är förstås hur. Om den får några kvarstående effekter återstår att se. Corona har satt flera saker på sin spets inte minstden enormt orättvisa fördelningen av resurser i världen. Vi lever i ett ekonomiskt system som hänsynslöst utnyttjar jordens resurser – mänskliga, materiella och miljömässiga. Kommer krisen att innebära en ändring i våra förhållningssätt omkring vad som är viktigt?

Till sist vill vi bara önska er alla en vår där ni får vara friska och kan leva era liv så bra det går trots inskränkningar och restriktioner. Till er som själva drabbats eller har anhöriga som gjort detsamma, sänder vi omtanke och värme.

Vänsterpartiet Österåker