Motion

MOTION: Medlemskap i Sveriges Ekokommuner

Föreningen Sveriges Ekokommuner är en frivillig samarbetsorganisation för kommuner, landsting och regioner som har ambitionen att verka för en hållbar utveckling.

Sveriges Ekokommuner arbetar för att främja utvecklingen för ett hållbart samhälle och med en tydlig koppling till det ekonomiska och sociala perspektivet utgår man från ekokommunkonceptet som har miljön, den lokala näringslivsstrukturen och den lokala livsstilen som bas.

Av länets kommuner är redan Värmdö, Ekerö, Haninge, Huddinge, Nacka, Norrtälje, Nynäshamn, Sigtuna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje och Upplands-Bro medlemmar. Jag anser att Österåkers kommun bör följa de övriga kommunerna och inte stå utanför alla de stora frågor som diskuteras i föreningen. Vår skärgårdskommun har mycket att tillföra i utvecklingen av det hållbara samhället, från boende och mat till företagande och resursanvändning.

Jag föreslår därför kommunfullmäktige besluta:
Att Österåkers kommun ska ansöka om att bli medlem i Sveriges Ekokommuner och att hållbarhetsprinciperna ska vara vägledande för kommunens utveckling.

Andreas Lennkvist Manriquez (V)