Stoppa neddragningarna i skolan!

En våg av kritik sköljer över de nedskärningar och besparingar som nu Österåkers skolor tvingas genomföra. Lärare, föräldrar och elever uppmärksammar i både sociala medier och lokala tidningar att skolorna tvingas omplacera eller säga upp personal med väldigt kort varsel, att det införs begränsningar i inköp av skolmaterial, att projekt och pedagogiska modeller inte får fortsätta, att personalen riskerar en ökad arbetsbelastning.

Eskil som går i förskoleklass på Bergsättraskolan skriver i ett brev riktad till oss politiker ”Idag berättade vår lärare Jenny att hon måste sluta för att kommunen ska spara pengar. Jenny är jättebra och jag gillar henne så mycket. Nu är jag arg och ledsen! Undrar varför måste ni ta så dumma beslut? Jag vill ha svar!”

Vi har varnat för detta. Skolornas budget räcker inte. Moderaternas hets för att Österåker ska ha landets lägsta kommunalskatt bör inte gå utöver skolan. Det saknas pengar till kärnverksamheten. Nu tvingas rektorer och skolledningar genomföra smärtsamma åtstramningar. Men det är inte rektorerna som beslutat om de snäva budgetramarna. Det är politikerna, närmare bestämt den Moderata majoriteten, som fattat besluten om att inte ge skolorna de resurser som behövs.

Vänsterpartiet i Österåker säger nej till besparingarna inom skolan. Om vi ska leva upp till Österåkers vision om att vara ”länets bästa skolkommun” måste skolor få tillräckligt med resurser och arbetsro. Vi kräver att M-majoriteten gör om och gör rätt och ser till att omfördela mer pengar till skolverksamheten.

Christina Wulff
Ledamot i Förskole- och grundskolenämnden (V)